ΜΥΘΟΙ ΑΙΤΩΛΙΑΣ

ΙΘΑΚΗ
Σεπτέμβριος 1, 2016
Βαράσοβα 
Σεπτέμβριος 1, 2016

  1. 1. 1 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 5ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ Γ’ ΤΑΞΗ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016 ΜΥΘΟΙ ΤΗΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Λιάτσου Ευαγγελία Σελιμά Πόπη Μέρδη Νεκταρία Παπαπαύλου Βασίλης
  2. 2. 2 ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ Φέτος οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ ΄ τάξης έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με το μάθημα της Ιστορίας, ξεκινώντας με τη Μυθολογία της Αρχαίας Ελλάδας. Είναι μία ενότητα που κυριολεκτικά «μαγεύει» τους μικρούς μαθητές μας! Έτσι , αδράξαμε την ευκαιρία να γνωρίσουν μέσα από την ευρύτερη ενότητα της Ελληνικής Μυθολογίας μας, την Μυθολογία του τόπου μας , της Αιτωλίας. Τα ονόματα των ηρώων από αυτούς τους μύθους είναι γνωστά στους μαθητές, μιας και τα περισσότερα είναι ονόματα δρόμων και πλατειών της πόλης του Αγρινίου. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, το ταξίδι στα χρόνια των μύθων και των ηρώων, με μια βόλτα στην πόλη μας. Στην πλατεία μας θαυμάσαμε το υπέροχο ψηφιδωτό με την πάλη του Ηρακλή και του Αχελώου. Περπατήσαμε σε δρόμους της πόλης μας που τα ονόματά τους ήταν ονόματα που θα γνωρίζαμε στους μύθους: Μελέαγρος, Δηιάνειρα, Οινέας, Αλθαία, Καλυδώνα, Πλευρώνα ,Ηρακλής, Αχελώος κ.α. Καλό μας ταξίδι!
  3. 3. 3 H ΠΑΛΗ ΤΟΥ ΑΧΕΛΩΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΗ Ποιος θα νικήσει; Λίγη υπομονή και θα το μάθουμε!
  4. 4. 4 ΣΚΟΠΟΣ Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές, γνωρίζοντας την τοπική τους ιστορία , να γίνουν μέτοχοι της ιστορικής κληρονομιάς τους. Να γνωρίσουν καλύτερα τον τόπο που ζουν αλλά και τους προγόνους τους. Να συνειδητοποιήσουν ότι η γνώση του παρελθόντος είναι απαραίτητη και δίνει εφόδια και προοπτική για ένα καλύτερο μέλλον. ΣΤΟΧΟΙ Στόχοι του Προγράμματος είναι:  Οι μαθητές να γνωρίσουν τους μύθους της Αιτωλίας ,μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.  Να γνωρίσουν τους τοπικούς μυθικούς ήρωες και τις ιστορίες τους , που καθημερινά τα ονόματά τους, τα βλέπουν στους δρόμους και στις πλατείες της πόλης μας.  Ν’ αναπτύξουν τις ικανότητες έρευνας, παρατήρησης και κατανόησης, συλλέγοντας υλικό από διάφορες πηγές.  Nα αντλήσουν πληροφορίες από βιβλία ντόπιων συγγραφέων αλλά και από παρατηρήσεις σε παραστάσεις αγγείων.  Να δουν σχετικές ταινίες.  Ν’ αναπτύξουν συνεργατικό πνεύμα ,μέσα στα πλαίσια της ομαδικής εργασίας. Να αποκτήσουν υπευθυνότητα, ν’ αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις τους και να παίρνουν πρωτοβουλίες. Να μην είναι αμέτοχοι, απρόθυμοι και παθητικοί δέκτες.  Ν’ αναπτύξουν επικοινωνιακές δεξιότητες, ερχόμενοι σε επαφή με υπεύθυνους μουσείων, βιβλιοθηκών, πολιτιστικών συλλόγων κ. α.  Ν ’αναπτύξουν φιλαναγνωσία.
  5. 5. 5  Να γράψουν κείμενα και ποιήματα για τους αγαπημένους τους ήρωες. Να φτιάξουν ακροστιχίδες ,κρυπτόλεξα και σταυρόλεξα.  Να ζωντανέψουν τους ήρωές τους, μέσα από την δραματοποίηση των μύθων, παρουσιάζοντας στο τέλος μια θεατρική παράσταση.  Να συνδέσουν τη γνώση με την ψυχαγωγία, μέσα από σχετικές εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Αγρινίου και στις αρχαίες πόλεις της Πλευρώνας και της Καλυδώνας. ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ  Διεπιστημονική , διαθεματική προσέγγιση.  Έρευνα με τη μορφή συλλογής πληροφοριών από βιβλία και αξιοποίηση του διαδικτύου από τα παιδιά.  Συλλογή εποπτικού υλικού και αξιοποίησή του.  Δημιουργική έκφραση μέσα από διάφορες μορφές τέχνης.  Σχετικές επισκέψεις. Τα παιδιά εργάζονται σε ολιγομελείς ομάδες, συμμετέχουν σε οργανωμένα σχέδια εργασίας και συνεργάζονται για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Αξιοποιούνται οι αντιλήψεις, η προϋπάρχουσα γνώση και τα βιώματα των παιδιών.
  6. 6. 6 ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ Το θέμα προσεγγίστηκε με τα παρακάτω μαθήματα ως εξής: ΓΛΩΣΣΑ Ανάγνωση και σύνθεση κειμένου Εμπλουτισμός λεξιλογίου Δημιουργία κρυπτό- λεξου και ακροστιχίδας ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ Εκμάθηση χορευτικών κινήσεων για την θεατρική παράσταση ΙΣΤΟΡΙΑ Μελέτη της μυθολογίας της Αιτωλίας ενταγμένη στα ευρύτερα πλαίσια της ελληνικής μυθολογίας ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Εξάσκηση τεσσάρων πράξεων Επίλυση σχετικών προβλημάτων ΜΟΥΣΙΚΗ Μουσική διασκευή στα ποιήματά μας και ένταξή τους στο θεατρικό έργο μας ΜΕΛΕΤΗ Μελέτη του χώρου και της σημασίας της γεωγραφικής θέσης ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ θεατρικό σκετς, ζωγραφιές , χειροτεχνίες ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Για την υλοποίηση του Προγράμματός μας συνεργαστήκαμε με το Αρχαιολογικό Μουσείο Αγρινίου, το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, το Σύλλογο Γονέων και με συμμαθητές άλλων τάξεων του σχολείου μας.
  7. 7. 7 ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΑΞΗ Γ1 <<ΑΧΕΛΩΟΣ>> << ΗΡΑΚΛΗΣ>> Κάκκος Κων/νος Κότσαλος Κων/νος Μαλιγιάννη Πηνελόπη Διαμάντη Βαλεντίνα Σαμψώνας Δημήτριος Δρίβας Παναγιώτης Καραγιώργος Παναγιώτης Κονδύλη Άννα- Μαρία Δαουλτζής Βαγγέλης <<ΜΕΛΕΑΓΡΟΣ>> << ΔΗΙΑΝΕΙΡΑ>> Ζώγας Μιχάλης Λανάρα Θεοδώρα Κουτσουπιά Δέσποινα Γιαλής Γιώργος Κολονέλος Γιώργος Κόκιου Αγγελική Γκούμας Απόστολος Καρφής Κων/ντίνος Αλεξανδράκης Αλέξανδρος Μητρούση Ιουλίτα
  8. 8. 8 ΤΑΞΗ Γ2 <<ΔΗΙΑΝΕΙΡΑ>> <<ΑΧΕΛΩΟΣ>> Καντάνης Νίκος Παπαναστασίου Γιώργος Μπίκα Αναστασία Μανιαβός Κων/νος Κουτσομπίνα Μαριάνθη Τάγκας Γεράσιμος Μοσχονά Θάλεια Λάιος Σωτήρης Ταμπάση Αναστασία Χολιασμένος Νίκος <<ΜΕΛΕΑΓΡΟΣ>> <<ΗΡΑΚΛΗΣ>> Παπαδόπουλος Χρήστος Παπαχρήστου Σπυριδούλα Πέτρα Αναστασία Σκόνδρας Σπύρος Χαρδαλιάς Γιώργος Παπαντώνης Γιάννης Λάσκαρης – Βέρρης Μάριος Σκόνδρα Αγάθη Σκόνδρας Δημήτρης Φασούλης Δημήτρης
  9. 9. 9 Η ΑΙΤΩΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ Η Δυτική Στερεά Ελλάδα στην αρχαιότητα ήταν η περιοχή δυο μεγάλων εθνών, των Αιτωλών και των Ακαρνάνων. Τους χώριζε ο ποταμός Αχελώος, που ήταν το φυσικό τους σύνορο. Η Αιτωλία κατοικήθηκε αρχικά από τους Κουρήτες και τους Λέλεγες. Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Αιτωλός ήταν ο γενάρχης της φυλής, που τελικά κυριάρχησε στον τόπο. Γιοί του Αιτωλού ήταν ο Πλευρώνας και ο Καλυδώνας, που έδωσαν το όνομά τους στις δυο σημαντικότερες πόλεις της Αιτωλίας κατά τα πρώτα χρόνια της αρχαιότητας. Στα βόρεια της Αιτωλίας κατοικούσαν οι Αγραίοι με κυριότερο κέντρο τους το Αγρίνιο. Οι Αιτωλοί αναδείχθηκαν σε σπουδαία στρατιωτική και πολιτική δύναμη στην Αρχαία Ελλάδα και δημιούργησαν το Κοινό των Αιτωλών με κέντρο το Θέρμο. Πολύ συχνά οι Αιτωλοί και οι Ακαρνάνες πολεμούσαν μεταξύ τους.
  10. 10. 10 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Ζωγραφίζω το χάρτη της αρχαίας Αιτωλίας και Ακαρνανίας
  11. 11. 11 ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ Οι πρόγονοί μας, ευτυχώς, είχαν πολύ μεγάλη φαντασία . Έφτιαχναν απίθανες ιστορίες, έμπλεκαν αληθινά και φανταστικά γεγονότα με αποτέλεσμα τον πλούτο των μύθων, που έχουμε εμείς σήμερα στα χέρια μας και απολαμβάνουμε! Με κάποιους απ’ αυτούς τους μύθους θα ασχοληθούμε κι εμείς στην εργασία μας και αυτοί είναι: Α) Ο Μελέαγρος και το κυνήγι του καλυδώνιου κάπρου Β)Η πάλη του Ηρακλή και του Αχελώου Γ)Ο Ηρακλής στον Εύηνο ποταμό και η συνάντησή του με τον Κένταυρο Νέσσο Δ)Το τέλος του Ηρακλή
  12. 12. 12 ΜΕΛΕΑΓΡΟΣ ΤΟ ΠΡΙΓΚΙΠΟΠΟΥΛΟ ΤΗΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ Στον καιρό των μύθων και των ηρώων, στην Καλυδώνα, πόλη της Αιτωλίας, ζούσε ο βασιλιάς Οινέας με την όμορφη γυναίκα του την Αλθαία, κόρη του Θέστιου, ηγεμόνα των Πλευρώνων. Είχαν μια όμορφη οικογένεια .Δυο από τα παιδιά τους ήταν ο Μελέαγρος και η Δηιάνειρα. Όταν γεννήθηκε ο γιος τους, ο Μελέαγρος, στις εφτά ημέρες οι Μοίρες ήρθαν να το μοιράνουν. Η Αλθαία ανήσυχη, κρύφτηκε στην άκρη του δωματίου, τη θέληση των Μοιρών για το νεογέννητο μωρό της ν’ ακού- σει. Οι δυο πρώτες, η Κλωθώ και η Λάχεση, καλοτύχισαν το μωρό και είπαν ότι θα γινόταν όμορφο, ανδρείο και δυνατό. Η τρίτη όμως, η Άτροπος, προέβλεψε ότι η ζωή του θα τελειώσει, όταν το ξύλο, που έκαιγε στην εστία, θα καιγόταν. Η Αλθαία, έντρομη, έτρεξε κι άρπαξε το κούτσουρο απ’ την εστία, το έσβησε και το έκρυψε βαθιά στον πάτο ενός σεντουκιού, ώστε ποτέ κανένας να μην το βρει. Τα χρόνια κυλούσαν όμορφα κι ο Μελέαγρος , το πριγκιπόπουλο της Αιτωλίας, γινόταν όμορφο , δυνατό και ανδρείο. Μελέαγρος(Αγρίνιο) Μελέαγρος(Βερολίνο)
  13. 13. 13 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Γράφω το μύθο του Μελέαγρου χρησιμοποιώντας τις λέξεις της παρένθεσης( Οινέας, Αλθαία, Μοίρες, Κλωθώ, Λάχεση, Άτροπος). ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– ——————————————————————————————– —————————- Ζωγραφίζω σχετικά με το μύθο.
  14. 14. 14 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Το κρυπτόλεξο των Μοιρών Κ Τ Ι Α Χ Ο Σ Ρ Ν Ε Λ Α Χ Ε Σ Η Μ Λ Τ Ι Ω Α Τ Ρ Ο Π Ο Σ Α Σ Θ Κ Ο Χ Ι Η Ε Θ Ι Σ Ω Λ Μ Φ Ω Τ Ρ Κ Ν Α
  15. 15. 15 ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ ΚΑΛΥΔΩΝΙΟΥ ΚΑΠΡΟΥ Ο Οινέας, θέλοντας να ευχαριστήσει τους θεούς για τα καλά που είχε, πρόσφερε θυσίες στους βωμούς τους. Όμως ξέχασε τον βωμό της Άρτεμης. Η Ολύμπια θεά θύμωσε και για να τον εκδικηθεί, του έστειλε ένα αγριογούρουνο, από το βουνό Αράκυνθο, που προκάλεσε πολλές καταστροφές στην Καλυδώνα. Ο κάπρος έγινε ο φόβος και ο τρόμος για τους κατοίκους της. Όσα παλικάρια προσπάθησαν να τον σκοτώσουν , βρήκαν τραγικό θάνατο . Ο Μελέαγρος, εκείνο τον καιρό , έλειπε από την Καλυδώνα ,γιατί είχε λάβει μέρος στην Αργοναυτική Εκστρατεία. Επιστρέφοντας, μαθαίνει τα νέα και μηνύει στους φίλους του αλλά και σε άλλα σπουδαία παλικάρια απ’ όλη την Ελλάδα να βοηθήσουν στο κυνήγι του καλυδώνιου κάπρου. Στην Καλυδώνα καταφθάνουν ο Πηλέας, ο πατέρας του Αχιλλέα, ο Ιάσονας, ο Θησέας, οι Διόσκουροι από τη Σπάρτη, τ’αδέρφια της Αλθαίας από την Πλευρώνα με τους Κουρήτες αλλά και η Αταλάντη, μια όμορφη κυνηγός, από της Αρκαδίας τα δάση. Μελέαγρος και καλυδώνιος κάπρος (πίνακας του Ρούμπενς-Μουσείο Getty) Μέρες κυνηγούν τον αγριεμένο κάπρο χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Κάποια στιγμή, η Αταλάντη χτυπάει και πληγώνει με το βέλος της το αγριογούρουνο και ο Μελέαγρος, που ήταν δίπλα της, το αποτελειώνει.
  16. 16. 16 Ο Μελέαγρος, θαυμάζοντας το θάρρος της αλλά και την ομορφιά της ,της χαρίζει σαν έπαθλο, το κεφάλι και το δέρμα του αγριογούρουνου. Τότε, διαμάχη μεγάλη ξεσπά μεταξύ των ανδρών για το έπαθλο. Οι θείοι του Μελέαγρου, Πλήξιππος και Τοξέας, διαμαρτύρονται γιατί τη δόξα του κυνηγιού την πήρε μια γυναίκα. Πάνω στον καυγά ο Μελέαγρος σκοτώνει τον θείο του. Μεγάλη σύγκρουση ξεσπά μεταξύ Καλυδώνιων και Πλευρώνιων. Η Αλθαία, μαθαίνοντας τον θάνατο του αδελφού της, θυμώνει, θολώνει ο νους της. Καταριέται τον γιο της ,που αφαίρεσε τη ζωή του αγαπημένου της αδελφού. Τρέχει και βγάζει οργισμένη το κρυμμένο κούτσουρο απ’ το σεντούκι και το πετάει στη φωτιά! . Το μαθαίνει ο Μελέαγρος και πληγωμένος αποσύρεται από τη σύγκρουση. Τότε οι Κουρήτες με τον στρατό τους , φτάνουν μέχρι τα τείχη της Καλυδώνας κι αρχίζουν τις καταστροφές.
  17. 17. 17 Η Κλεοπάτρα, η γυναίκα του Μελέαγρου, παρακαλεί τον άντρα της να τους αντιμετωπίσει. Ο Μελέαγρος, πείθεται και πριν το νήμα της ζωής του κοπεί ,νικάει τους αντιπάλους του , σώζει την πόλη του και ευθύς πέφτει νεκρός. Η δύστυχη Αλθαία βλέπει από τα τείχη το θάνατο του γιου της και μη μπορώντας να δικαιολογήσει την πράξη της, αυτοκτονεί. Έτσι η εκδίκηση της Άρτεμης προς τον Οινέα ολοκληρώθηκε. Χάλκινος ετρουσκικός καθρέφτης που απεικονίζει τον Οινέα, την Αταλάντη, τον Μελέαγρο και τον Θέστιο (4ος αιών. π.Χ) Μελέαγρος και Αταλάντη (πίνακας του Jordaens Jacob) ( 1600-1650)
  18. 18. 18 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Γράφω το μύθο του Μελέαγρου χρησιμοποιώντας τις λέξεις της παρένθεσης (Οινέας, Άρτεμη, κάπρος, Αράκυνθος, κυνήγι, Καλυδώνα, Πλευρώνα, Αταλάντη,Μελέαγρος, έπαθλο, διαμάχη, Αλθαία) —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– —————————————————————————————————————– ————–
  19. 19. 19 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ ΤΗΝ ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΜΕΛΕΑΓΡΟΥ(α) Μ – – – – – Αυτές τον μοίραναν. Ε – – – – – Γράμμα της Άρτεμης. Λ – – – – – Το όνομα μιας Μοίρας. Ε – – – – – – – Για…… έστειλε η Άρτεμη τον κάπρο. Α – – – – – – – Αυτή πρώτη τραυμάτισε τον κάπρο. Γ – – Ο Οινέας τον είχε…. Ρ – – – – – – – Αλλιώς ο δυνατός. Ο – – – – – Πατέρας του Μελέαγρου. Σ – – – – – – – Σε μια ……σκότωσε τους θείους του.
  20. 20. 20 Η συνάντηση του Μελέαγρου και του Ηρακλή Ο Ηρακλής είχε κατέβει στον Άδη για να εκτελέσει τον προτελευταίο του άθλο: να πάρει τον Κέρβερο, το άγριο σκυλί με τα τρία κεφάλια ,που φύλαγε την πόρτα του Κάτω Κόσμου και να τον πάει στον Ευρυσθέα. Εκεί συνάντησε την ψυχή του Μελέαγρου, του όμορφου και γενναίου παλικαριού της Αιτωλίας που του εξιστόρησε, όσα στον πάνω κόσμο είχε ζήσει: το μυστικό της μάνας του, το κυνήγι του καλυδώνιου κάπρου, την αιματηρή συμπλοκή και τον άδικο θάνατό του. Ο Μελέαγρος παρακάλεσε τον Ηρακλή, επιστρέφοντας στον πάνω κόσμο να του κάνει μια χάρη: να επισκεφτεί την Αιτωλία και να ζητήσει από τον πατέρα του , τον βασιλιά Οινέα, να παντρευτεί την πολυαγαπημένη του αδερφή, τη Δηιάνειρα. Ο Ηρακλής , μη θέλοντας να τον στενοχωρήσει, του το υποσχέθηκε. Ο Ηρακλής φέρνει τον Κέρβερο στον Ευρυσθέα(Καιρετανή υδρία)540π.Χ
  21. 21. 21 Ο ερχομός του Ηρακλή στην Αιτωλία Η πάλη του Ηρακλή με τον Αχελώο Τελειώνοντας ο Ηρακλής τους 12 άθλους του, ελεύθερος πια ,έφυγε μακριά από τον Ευρυσθέα, που τόσο πολύ τον ταλαιπώρησε. Θέλοντας να τηρήσει την υπόσχεση που είχε δώσει στην ψυχή του Μελέαγρου, ήρθε στην Αιτωλία, στο βασίλειο της Καλυδώνας. Εκεί, τον καλοδέχτηκε ο Οινέας και αφού του είπε για τη συνάντηση που είχε με την ψυχή του Μελέαγρου, ζήτησε σε γάμο την κόρη του τη Δηιάνειρα. Ο Οινέας δεν του το αρνήθηκε αλλά του ανέφερε το σοβαρό εμπόδιο που υπήρχε: την κόρη του, καιρό τώρα τη ζητάει για γυναίκα του, ο θεοπόταμος Αχελώος. Η Δηιάνειρα, βέβαια, ούτε ν’ ακούσει δεν ήθελε. Έτσι, οι δυο υποψήφιοι γαμπροί, καλούνται να παλέψουν και ο νικητής θα γίνει σύζυγος της βασιλοπούλας. Η πάλη είναι δύσκολη. Ο Ηρακλής δυσκολεύεται με τις μεταμορφώσεις του Αχελώου: το τρίμορφο πλάσμα πότε γίνεται φίδι, πότε γίνεται ταύρος και πότε άνθρωπος! Κάποια στιγμή, την ώρα που είναι ταύρος, ο Ηρακλής του σπάει το ένα του κέρατο. Ο Αχελώος τερματίζει τη μάχη, δέχεται την ήττα του και του ζητά να του δώσει πίσω το κέρατό του. Σε αντάλλαγμα δίνει στον Ηρακλή το κέρας της Αμάλθειας, την πηγή αφθονίας και υλικών αγαθών. Ο Ηρακλής παντρεύεται τη Δηιάνειρα με μεγάλες τιμές και μένουν αρκετά χρόνια στο παλάτι της Καλυδώνας. Απέκτησαν κι έναν γιο , τον Ύλλο. .
  22. 22. 22 Το πέρασμα του Εύηνου από τον Ηρακλή ΄Ενας ακούσιος φόνος ανάγκασε τον Ηρακλή να εγκαταλείψει την Αιτωλία.Φτάνοντας στον ποταμό Εύηνο, συνάντησαν τον Κένταυρο Νέσσο, που ήταν περατάρης του ποταμού. Ο Ηρακλής πέρασε πρώτος το ποτάμι , ενώ τη Δηιάνειρα την πήρε ο Νέσσος στην πλάτη του, για να την περάσει απέναντι. Όμως, κατά τη διαδρομή, επιχείρησε να την απαγάγει. Ακούγοντας τις φωνές της ο Ηρακλής και καταλαβαίνοντας την πρόθεση του Νέσσου, τον χτύπησε με το βέλος του. Ο Νέσσος, ξεψυχώντας, θέλοντας να πάρει εκδίκηση,έδωσε στη Δηιάνειρα ένα κοχύλι από το μαγικό του αίμα και της είπε να πλύνει με αυτό τον χιτώνα του Ηρακλή, αν κάποια στιγμή ο άντρας της πάψει να την αγαπά.
  23. 23. 23 Ο Ηρακλής και η Δηιάνειρα έφτασαν στην Τραχίνα και ξεκίνησαν μια νέα ζωή. Κάποια μέρα η Δηιάνειρα ζήλεψε τον Ηρακλή και πίστεψε ότι έπαψε να την αγαπά. Θυμήθηκε τα λόγια του Κένταυρου Νέσσου και έπλυνε έναν χιτώνα του Ηρακλή με το αίμα του, όπως την είχε συμβουλέψει. Κι όταν μια μέρα ο Ηρακλής της ζήτησε έναν καθαρό χιτώνα, για να κάνει θυσία στον Δία, του τον έδωσε. Η δύστυχη ούτε μια στιγμή δεν σκέφτηκε το κακό που θα του έκανε! Μόλις φόρεσε τον χιτώνα, ο Ηρακλής άρχισε να σπαράζει από τους πόνους! Προσπαθώντας να βγάλει τον χιτώνα, ξέσκιζε τις σάρκες του! . Με αφόρητους πόνους, ο Ηρακλής, έτρεξε προς το ποτάμι, που ήταν δίπλα του και βούτηξε για να ανακουφιστεί αλλά το νερό εξατμίστηκε ! Τότε κατάλαβε ότι ήρθε το τέλος του. Ανέβηκε στο βουνό Οίτη, έφτιαξε ένα σωρό από ξύλα, ξάπλωσε και παρακάλεσε τον γιο του , τον Ύλλο, ν’ ανάψει τη φωτιά. Όμως , ο γιος του δεν είχε τη δύναμη να το κάνει. Ένας περαστικός, ο Φιλοκτήτης, δέχτηκε να τον λυτρώσει από το μαρτύριό του και σε ανταπόδοση ο Ηρακλής του χάρισε το τόξο με τα βέλη του.Την τελευταία στιγμή, τον βοήθησε η θεά Αθηνά, στέλνοντας ένα σύννεφο που τον ανέβασε στον Όλυμπο.
  24. 24. 24 Δραστηριότητα Συμπλήρωσε στα κενά τις λέξεις που λείπουν: Ο_____________ και η _________ έφτασαν στον π_____ _______.Εκεί συνάντησαν τον Κένταυρο ___________ που ήταν ____________ του ποταμού. Ο Ηρακλής πέρασε πρώτος το ποτάμι, ενώ τη Δηιάνειρα την πήρε στην πλάτη του ο _________. Στη διαδρομή όμως επιχείρησε να την απαγάγει και ο Ηρακλής τον σκότωσε με το βέλος του. Πριν , όμως ξεψυχήσει, έδωσε στη ____________ ένα κοχύλι με το μαγικό του _______ και της είπε να πλύνει με αυτό τον ________ του Ηρακλή για να την… αγαπάει πάντα !
  25. 25. 25 Δραστηριότητα Συμπλήρωσε την ακροστιχίδα της Δηιάνειρας(β) Δ- – – – – – Αλλιώς η πάλη του Ηρακλή και του Αχελώου. Η- – – – – Τον παντρεύτηκε η Δηιάνειρα. Ι – – – – – Ο Ηρακλής ήταν ….. τοξευτής. Α – – – – – Μητέρα της Δηιάνειρας Ν- – – – – Ήθελε να την απαγάγει. Ε – – – – Αλλιώς ο τσακωμός Ι- – – – Το πέλαγο που είναι κοντά στην Καλυδώνα. Ρ- – – – – Κι αυτό ήταν όπλο του Ηρακλή. Α – – Εκεί , ο Ηρακλής συνάντησε τον Μελέαγρο. Δηιάνειρα και Νέσσος (Μπούρο Καρύστου) Ηρακλής, Δηιάνειρα (Μελανόμορφη υδρία,575-550π.Χ,Λούβρο
  26. 26. 26 Δραστηριότητα Συμπλήρωσε το κείμενο με λέξεις που ταιριάζουν: Όταν ο Ηρακλής ήρθε στην____________, συνάντησε τον βασιλιά ___________. Του είπε για τη συνάντησή του με την ψυχή του γιου του ______________ και την επιθυμία του να παντρευτεί την κόρη του τη __________. Ο Οινέας συμφώνησε αλλά ο θεοπόταμος_______αγρίεψε και κάλεσε τον Ηρακλή σε πάλη μιας κι αυτός είχε ζητήσει τη Δηιάνειρα σε γάμο.Ο νικητής θα την ____________.Η πάλη έγινε και_________ ο Ηρακλής. Έτσι , η βασιλοπούλα της Καλυδώνας παντρεύτηκε τον γενναίο Ηρακλή Δραστηριότητα Συμπλήρωσε την ακροστιχίδα του Αχελώου:(γ) Α- – – – – – – – Το κέρας της…. έδωσε ο Αχελώος στον Ηρακλή. Χ- – – Ο Ηρακλής στο …. κρατούσε ένα ρόπαλο. Ε- – – – – Γράμμα του Μελέαγρου Λ- – – – – Το όνομα της μιας από τις Μοίρες Ω- – – – – Ο Ηρακλής ήταν δυνατός και …. Ο – – – – – Βασιλιάς της Καλυδώνας Σ – – – – – – – – Ο Ηρακλής στον Άδη ….. τον Μελέαγρο
  27. 27. 27 Δραστηριότητα Συμπλήρωσε την ακροστιχίδα της Αταλάντης: (δ) Α – – – – – – – Μεγάλωσε με το γάλα της. Τ- – – – – – – Ήταν … ο κάπρος της Καλυδώνας. Α- – – – – – – Από τα μέρη της … καταγόταν η Αταλάντη. Λ- – – – – Το όνομα της μιας Μοίρας. Α- – – – – Το όνομα της θεάς του κυνηγιού. Ν- – – – – – – Η Αταλάντη σαν … πήρε το έπαθλο. Τ- – – Με αυτό σκότωσε τον κάπρο. Η- – – – Ο Μελέαγρος έγινε … της Αιτωλίας.
  28. 28. 28 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Σημειώνω (Σ) για το σωστό και (Λ) για το λάθος:  Ο Ηρακλής παντρεύτηκε αμέσως τη Δηιάνειρα. ( )  Ο Οινέας δέχτηκε να παντρευτεί η κόρη του τον Ηρακλή.( )  Ο Αχελώος έσπασε το κέρας της Αμάλθειας. ( )  Ο Ηρακλής ζήτησε στον Αχελώο να παλέψουν. ( )  Ο Αχελώος ήταν βασιλιάς της Καλυδώνας.( )  Η Δηιάνειρα ήθελε να παντρευτεί τον Ηρακλή.( )  Ο Νέσσος ήταν Κένταυρος.( )  Ο Νέσσος πλήγωσε τον Ηρακλή.( )  Ο Φιλοκτήτης ήταν γιος του Ηρακλή.( )  Η Δηιάνειρα μισούσε τον Ηρακλή.( )  Ο Ηρακλής τελικά πέθανε.( ) Η πάλη του Ηρακλή με τον Αχελώο( πλατεία Αγρινίου)
  29. 29. 29 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Γράφω ποιήματα για τους αγαπημένους μου ήρωες: ΜΕΛΕΑΓΡΟΣ Το παλικάρι το γενναίο και το τολμηρό που βασιλόπουλο στην Καλυδώνα ήταν και ζούσε για καιρό. Μελέαγρε, ήσουν όμορφος, γενναίος αλλά άτυχος πολύ! Η θέληση της Μοίρας ήταν για σένα σκληρή. Η μάνα σου , η Αλθαία, θυμωμένη πολύ, έσβησε το κούτσουρο απ’ το τζάκι και το νήμα της ζωής σου έκοψε στη στιγμή! ομάδα:<< Δηιάνειρα>>
  30. 30. 30 ΗΡΑΚΛΗΣ Ο Ηρακλής , ο τολμηρός, ως δυνατό παλικάρι, νίκησε τον ποταμό Αχελώο και στο παλάτι έγινε γαμπρός. Ήταν όμορφος, γενναίος αλλά ατύχησε πολύ,εδώ στην Αιτωλική τη γη! Του Νέσσου, το πονηρό σχέδιο,τον πλήγωσε κι έφυγε οριστικά από εδώ, για του Ολύμπου τη ζωή. ομάδα:<< Ηρακλής>> ΔΗΙΑΝΕΙΡΑ Όμορφη βασιλοπούλα και τυχερή πολύ, παντρεύτηκες τον γενναίο Ηρακλή, για να σε προστατεύει απ΄ όλα όσα μπορούν να σου συμβούν στη γη. Πατέρα είχες τον Οινέα και τον Μελέαγρο αδελφό που ακόμη και στον Άδη,εσένα είχε στο μυαλό! Όμως, τελικά, η ζωή δεν είχε για σας τέλος καλό. Ομάδα: <<Ηρακλής>>
  31. 31. 31 ΗΡΑΚΛΗΣ Ηρακλή, ήσουν γενναίος πολύ, η Ήρα όμως σε μισούσε πολύ. Σ’ έστειλε άθλους για τον Ευρυσθέα να κάνεις επικίνδυνους και τολμηρούς. Κι αφού όλους τους τέλειωσες νικητής, στης Αιτωλίας τη γη πήγες και τον βασιλιά Οινέα βρήκες. Αφού σκληρά πάλεψες με τον άλλον υποψήφιο γαμπρό, τον Αχελώο, τον ποταμό, την όμορφη βασιλοπούλα κατάφερες να έχεις στο πλευρό! Ομάδα:<< Μελέαγρος>>
  32. 32. 32 Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΠΛΕΥΡΩΝΑ Τα ερείπια της Πλευρώνας βρίσκονται στο λόφο με το όνομα <<Κάστρο της Κυρα –Ρήνης>>, βόρεια του Μεσολογγίου. Ανηφορίζοντας προς το κάστρο, η θέα της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου και Αιτωλικού αλλά και του Πατραϊκού κόλπου, μας κόβει την ανάσα!
  33. 33. 33 Τα καλοδιατηρημένα τείχη της αρχαίας πόλης μας εντυπωσιάζουν! Προχωρώντας προς το εσωτερικό ,συναντάμε την πελώρια, λαξευμένη σε βράχο , δεξαμενή.
  34. 34. 34 Στη συνέχεια , φτάνουμε στο θέατρο που ίσως είναι το μικρότερο αρχαιοελληνικό θέατρο. Εκεί κάνουμε μια πρόβα του θεατρικού μας έργου, που ετοιμάζουμε για την τελετή λήξης , με τίτλο : <<Ένα μύθο θα σας πω…>>
  35. 35. 35 Αφού ολοκληρώθηκε η ξενάγησή μας ,πήραμε το δρόμο της επιστροφής, εντυπωσιασμένοι απ’ ότι είδαμε!
  36. 36. 36 Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Το ταξίδι μας στα χρόνια των μύθων και των ηρώων φτάνει στο τέλος του. Η παρέα μαζί τους ήταν πολύ ενδιαφέρουσα! Μαζί τους γελάσαμε, λυπηθήκαμε ,νευριάσαμε, προβληματιστήκαμε,άλλους τους αγαπήσαμε και άλλους τους αντιπαθήσαμε. Θαυμάσαμε την πλούσια φαντασία των προγόνων μας , μείναμε έκπληκτοι μ’ αυτή και νοιώσαμε περηφάνια που είμαστε απόγονοί τους. Έτσι, αποφασίσαμε να τους ζωντανέψουμε για λίγο μέσα από τη θεατρική μας παράσταση «Ένα μύθο θα σας πω…». Δουλέψαμε σκληρά αλλά με κέφι και καλή διάθεση! ΚΑΛΗ ΜΑΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!!
  37. 37. 37
  38. 38. 38
  39. 39. 39 Ήταν μία απίθανη παράσταση!!! Μπράβο μας!!! Κοίτα μια νύχτα έξω που κάνει…
  40. 40. 40 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. Επιλογή θέματος 2. Σκοπός –Στόχοι- Μέθοδοι υλοποίησης 3. Προσέγγιση θέματος 4. Συνεργασία- Ομάδες Εργασιών 5. Η Αιτωλία στην αρχαιότητα- Δραστηριότητα 6. Μυθολογία της Αιτωλίας 7. Μελέαγρος, το πριγκιπόπουλο της Αιτωλίας- Δραστηριότητα 8. Το κυνήγι του καλυδώνιου κάπρου- Δραστηριότητες 9. Η συνάντηση του Μελέαγρου και του Ηρακλή- Δραστηριότητα 10.Ο ερχομός του Ηρακλή στην Αιτωλία 11.Η πάλη του Ηρακλή με τον Αχελώο 12.Το πέρασμα του Εύηνου ποταμού- Δραστηριότητες 13.Γράφουμε ποιήματα για τους αγαπημένους μας ήρωες 14.Η εκδρομή μας στην Πλευρώνα 15.Η θεατρική μας παράσταση ΠΗΓΕΣ 1. Ιστορία της Γ’ Τάξης 2. <<Μελέαγρος>> Βησσαρία Ζορμπά – Ραμμοπούλου 3. Διαδίκτυο Ευχαριστούμε την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής του σχολείου μας κ. Ράπτη Φωτεινή για την πολύτιμη βοήθειά της. Απαντήσεις στις ακροστιχίδες (α)Μοίρες, έψιλον, Λάχεση, εκδίκηση, Αταλάντη, γιο, ρωμαλέος, Οινέας, συμπλοκή (β)Διαμάχη ,Ηρακλή, ικανός, Αλθαία, Νέσσος, έριδα, Ιόνιο, ρόπαλο, Άδη (γ) Αμάλθειας, χέρι, έψιλον, Λάχεση, ωραίος, Οινέας, συνάντησε (δ) αρκούδας, τρομερός, Αρκαδίας, Λάχεση, Άρτεμη, νικήτρια, τόξο, ήρωας

random-160626200026